středa 28. prosince 2022

Pochvala vždycky potěší, ale když je od profesionálů, je o to cennější

Přišel mi milý e-mail od Skřivánku - velké společnosti, ve které pracují hodně dobří překladatelé. Měla jsem tu čest udělat pro tyhle profesionály malý kurz (2× 12 lekcí).

Byla to moc příjemná spolupráce, a kromě jiného také o mně napsali ve svém interním newsletteru:


Kurz záludností češtiny pro překladatele, který Skřivánek ve spolupráci s paní Evou Musilovou

uspořádal, se setkal s velkým zájmem – po celou dobu jeho konání nám chodila poděkování a velmi

kladná hodnocení této akce. I zkušení překladatelé a korektoři ocenili možnost oprášit si pokročilejší

znalosti češtiny, popřemýšlet a podiskutovat o problémech, ke kterým při překladu i běžné komunikaci

nejčastěji dochází. Mnozí z nich uvítají podobné akce i v budoucnu.

Paní Musilová měla každou hodinu pečlivě připravenou a strukturovanou, spolupráce s ní byla velmi

příjemná a profesionální a už se těšíme na další kurz.

Mgr. Petra Sendlerová, metodička pro překlady a tlumočení, Skřivánek s.r.o.

Výběr z ohlasů od účastníků kurzu:

- Mnohokrát Vám děkuji, kurz byl inspirativní, ráda se příště zase zúčastním.

- Kurz byl pro mne velice přínosný a moc ráda bych podpořila jeho možné pokračování.

- Velmi Vaší společnosti děkuji za příležitost absolvovat tento kurz – člověk se k vybrušování češtiny

přes nával práce často příliš nedostane, takže je dobré, že byla tato příležitost.

- Vyřiďte prosím poděkování organizátorům a paní Musilové za velmi přínosný kurz.

- Moc děkuji – především za školení, které jsem velmi ocenila, i za možnost vypracovat závěrečný test.

Ještě jednou moc děkuji, hlavně za přehledné uspořádání všech prezentací.

- Děkuji za zprostředkování výborného kurzu.

pondělí 26. prosince 2022

Nové kolo vzdělávacích kurzů

 Od Nového roku budu mít opět prostor pro online kurzy, ve kterých učím moc ráda.

Nově budu mít konečně kapacitu také na MENTORING PRO AUTORY. To znamená, že autor, který se chce ve svém psaní zlepšit a potřebuje osobní péči, se se mnou může domluvit na sérii setkání. Při nich budeme detailně procházet jeho text(y) a budeme mluvit o jejich kladech a záporech.

Klady vyzdvihnu a pojmenuji - hlavně proto, aby autor mohl danou metodu cíleně používat dál. To je důležité proto, že možná něco udělal "dobře" prostě jen intuitivně (a to je jistě skvělé), ale když si tuto dovednost uvědomí konkrétně, může ji využívat ve větší míře.

Zápory pojmenujeme a rozebereme a najdeme nejvhodnější cestu, jak je odstranit a nahradit něčím zdařilejším. A opět: Když si tuto záležitost konkrétně pojmenujeme a autor pochopí, proč není dobré napsat věc právě tím způsobem, může se v budoucnu nedobrému zvyku vyhnout, a jeho texty se dostanou na vyšší úroveň.

Mentoring se zaměřuje na všechny stránky vytvořeného textu, tedy na práci s informacemi, na výběr jazykových prostředků, na strukturu textu z hlediska zvoleného literárního či žurnalistického žánru, na gramatiku, syntaxi, grafickou stránku věci a možná ještě něco dalšího, co bude daný text a jeho autor potřebovat.




Největší zájem byl na konci roku 2022 o kurz Redaktor-junior, to znamená o základy redaktorské činnosti. Bude tedy první na řadě - začneme hned první týden, konkrétně ve středu 4. 1. 2023.


Na jaře bych ráda zopakovala také ověřený (a oblíbený) kurz pro lektory, kteří chtějí začít učit cizince češtinu:


Ceny pro rok 2023 jsou mírně pohyblivé, záleží na tom, zda chcete individuální, nebo skupinový kurz.

Pevně daná je sazba za individuální kurz tvůrčího psaní a také za mentoring, pro letošní rok činí 780 korun za lekci.





pátek 12. srpna 2022

Radujte se se mnou, bude další knížka!





A ano, jistě, ukázka:

21. lekce

Jednotlivosti, které mohou potrápit 2

Co se v této lekci naučíte

·       Důkladně zvážit záměr napsat text v „historizujícím“ duchu.

·       Správně používat přivlastňovací přídavná jména a alternativy.

·       Vyhýbat se souřadnému spojování členů, které takto spojit nelze.

·       Uplatňovat dvě chytré zásady, které nenajdete v žádné odborné knize.

 

Pokračujme ve výčtu jednotlivých zásad, které někdy můžete při své tvorbě potřebovat.

1.     Málo používaný zastaralý výraz

Občas je nutné pro specifické druhy textů použít zastaralejší výraz, který ovšem také podléhá jistým gramatickým pravidlům – těm dobovým. Změnou v jediném slově jste pak nuceni udělat další změny u okolních slov. Například věta Mluvil, přičemž stál se nedá převést do rozkazovacího způsobu jednoduše tím, že napíšete Mluvte, přičemž stůjte. Aby byla věta správná, musí mít tvar Mluvte a přitom stůjte.

Také přechodníkové vazby i další starší jevy podléhají jiným než dnešním pravopisným zásadám, a je tedy nutné zjistit, jak se s nimi má správně zacházet. Kde to budete zjišťovat? Užitečná bude Trávníčkova Mluvnice česká nebo dobové učebnice. Nevíte-li si rady, zeptejte se v knihovně (osobně nebo na ptejteseknihovny@nkp.cz).

V běžných textech však pravděpodobně vystačíte s tímto: naučíte se, jak se který přechodník tvoří, a uplatníte jednu jednoduchou zásadu – delší celek se odděluje čárkou jako věta, jednoslovný se neodděluje.

Zdaleka nejlepší ovšem přece jen bude, když budete psát soudobou češtinou, tedy bez těchto archaismů.

2.     Přivlastňování

Pod vlivem cizích jazyků, zejména angličtiny, někdy trochu pozapomeneme, že v češtině máme pro přivlastňování speciální slova a tvary slov. Místo pravopisných teorií a pouček zde stačí jen připomenout věc, kterou dávno znáte, totiž že například gypsophilla s drobnými bílými kvítky se lidově nejmenuje závoj nevěsty, ale nevěstin závoj nebo že slavný neobutý kopytník není kobyla kováře, ale kovářova kobyla

Tato notoricky známá, ustálená slovní spojení byste určitě nenapsali špatně. Dejte však pozor v běžném textu – větami typu Byla tam i Ivany dcera se to dnes v různých zveřejněných textech jen hemží. (Neshodný přívlastek je samozřejmě možné použít, ovšem potom je důležité, aby stál v postpozici, a musíme ho také patřičně upravit, tedy rozvít ho – Byla tam dcera Ivany Novákové; Byla tam dcera krásné Ivany atd.)

 

V cimrmanovském filmu Nejistá sezóna je scéna, ve které Jaroslav Vozáb kolegům čte kritický dopis adresovaný rozhlasu. Dopis se točí kolem „jazykových ignorantů“, kteří nepoužívají české přivlastňování. Končí slovy:

„Až půjdu přes most Karla do divadla Národa na Stěnu čerta, uznám, že

jste zvítězili. Ale bude to vítězství Pyrrhy, dříve Pyrrhovo vítězství.“ 

1.     Alternativy

Pro větší pestrost textu je dobré snažit se o používání alternativ. Například takový příkaz – kolika způsoby ten se dá utvořit! Zde je návrh: osm způsobů, jak se domáhat třeba ticha: Mlč! Mlčíš! Mlčet! Mlčet budeš! Budeš mlčet! Budeš mlčet?! Zmlkni! Zmlkneš?!

Podobně bohaté výrazové prostředky najdete i jinde. Skvělou inspirací může při tom být Český slovník věcný synonymický, o němž jsme se zmínili v 15. lekci.

2.     Souřadné spojení větných členů

 Spojujeme-li souřadně několik větných členů, musíme dát pozor, aby měly stejné mluvnické „parametry“. Stejná zásada pak platí i pro vedlejší věty.

Příklady:

Větu Snažit se je důležitější než výkon jistě opravíte – buď na Snaha je důležitější než výkon, nebo na Snažit se je důležitější než podávat výkony.

Podobně je nutné upravit formu ve slovním spojení na konci ledna nebo začátkem února, tam sjednotíme na koncem-začátkem nebo na konci-na začátku.

Lidé moudří a s porozuměním se změní buď na Lidé moudří a rozumějící, nebo na Lidé, kteří jsou moudří a mají porozumění, nebo popřípadě ještě na Lidé moudří a mající porozumění.

Nelze ani napsat Počínaje dneškem... až po středu.

Je třeba zvolit jednu „kompletní“ variantu:

Počínaje dneškem a konče středou

Dneškem počínaje a středou konče

Ode dneška po středu

 

3.     Zásada pětkrát a dost

 Tato zásada je stoprocentně osvědčená v dlouhých větných celcích – velí nám postavit vedle sebe nanejvýš pět nedějových slov. Má-li být text živý, musíme používat co nejméně nedějových slov. Mezi takzvaná nedějová slova patří „jména“ (podstatná, přídavná, zájmena), příslovce, částice a podobně a také slovesa v nedějovém tvaru, tedy v infinitivu nebo v příčestí trpném. Jestliže těchto nedějových slov použijete v nepřerušené řadě více než pět, bude váš text přinejmenším těžko pochopitelný, ale může se také dost dobře stát, že bude nepříjemně nepřehledný, či dokonce úplně nesrozumitelný. (Samozřejmě, o několikanásobném větném členu tato zásada neplatí.) Pokud právě takovou problematickou větu máte před sebou a nevíte si s ní rady, zkuste tento univerzální postup: infinitivy převeďte do dějového tvaru a podstatná jména slovesná nahraďte všude, kde se to udělat dá. Je také možné větu rozdělit na dvě kratší a živější věty. Dále můžete oddělit sloveso od jeho zvratné částice se. Nebo oddělte sponové sloveso od slovesa připojovaného a umístěte je v textu na vhodnější místo. To celek dostatečně oživí a rozčlení.

Prohlédněte si jeden stručný příklad takového oživení:

Každý Čech je podle nedávno zveřejněných propočtů Asociace českých cestovních kanceláří letos v průměru ochotný utratit za léto něco přes čtrnáct tisíc korun.

Pozměněná věta může pak vypadat například takto:

Asociace českých cestovních kanceláří nedávno zveřejnila propočty, ze kterých vyplývá, že letos během léta bude každý Čech ochotný utratit v průměru něco přes 14 000 korun. 

 

4.     Zásada „svůj k svému“

 Tuto zásadu byste v klasických učebnicích hledali marně, a přitom je tak praktická! Pomůže vám v případě, že jste napsali delší větu, která obsahuje všechno, co obsahovat má, ale vám se tak nějak nelíbí. Občas se to stane. Tu větu potřebujete, žádnou výraznou chybu na ní nevidíte, ale prostě je divná. Pak někdy stačí si v duchu určit skladební dvojice (tedy co k čemu patří, co se s čím pojí).

Porušení uvedené zásady „svůj k svému“ vidíme často u nevhodných vsuvek. V češtině se předložka pevně drží slova, k němuž náleží. Jediné, co ji může od „jejího“ slova bez problému oddělit, je shodný přívlastek či doplněk, a to holý nebo minimálně rozvitý.

Je tudíž správné napsat na starých kukačkách. Může být i na hodně starých kukačkách. Ale na 200 let starých kukačkách už správné není, pak je třeba změnit slovosled na: na kukačkách starých 200 let nebo napsat na dvousetletých kukačkách.

Jiný příklad:

Věřím, že svým dílem přispěje k poznání naší země, jejích obyvatel, její kultury, jejího přírodního bohatství a dějin i tento článek.

Věta je sice z formálního hlediska bezchybná, ovšem není dokonale přehledná. Obsahuje řetězec nedějových slov, ale hlavně – podmět a přísudek jsou odděleny nepřiměřeně dlouhou vsuvkou (v podobě několikanásobného předmětu).

Lepší tedy bude napsat například:

Věřím, že i tento článek svým dílem přispěje k poznání naší země, jejích obyvatel, její kultury, jejího přírodního bohatství a dějin.

Dá se říci, že téměř nikdy není vhodné oddělovat vsuvkou základní skladební dvojici. A také u dalších skladebních dvojic je dobré každou vsuvku důkladně zvážit. V mluvené řeči vsuvky přirozeně používáme, ovšem v psaném textu tytéž vsuvky vyznějí jinak.

Jednoznačně hezčí i správnější je tedy psát jednodušeji.

 (Můžete tipovat: je věta „Pochutnal jsem si na jimi narychlo připraveném jídle“ formulována správně? NE, není. Nepochutnal si na jimi. Pochutnal si na jídle, které mu narychlo připravili.)

Příklady: 

 Vrtáme díry do vámi nakreslených bodů.

Správná formulace zní Vrtáme díry do bodů, které jste nám nakreslili.

 Jeho do stromů zarostlé zdi dnes, pár let po odchodu jeho obyvatel, vypadají jako nějaké do džungle zarostlé mayské město.

Lépe: Dnes, pár let po odchodu jeho obyvatel, jsou jeho zdi zcela zarostlé stromy a připomínají starobylé mayské město zarostlé džunglí.

 Nepěkná věta Pepík dobře neslyšel, tak se zeptal, kde kdo se pustil do plněných paprik mletým masem potřebuje úprav více:

Na začátku vedlejší věty předmětné jsou použita slova kde a kdo, která se pojí s vyjádřením se pustil. A se slovesným tvarem se pustil se dále pojí spojení do paprik.

Máte-li tedy větu upravit tak, aby vedle sebe stály ty větné členy, které k sobě patří, využijte nejprve toho, že zvratnou částici se je možné oddělit od slovesa, a budete mít opravenou jednu část věty: kde se kdo pustil do paprik. Pak napíšete buď do plněných paprik, nebo do paprik plněných mletým masem. Tuto úpravu vám velí hned tři pravidla: 1. pravidlo o postavení přívlastku shodného prostého a přívlastku shodného neshodně rozvitého, 2. pravidlo „svůj k svému“ (spojení papriky – plněné a plněné – mletým masem) a 3. jazykový cit a zdravý rozum.

Podobně také:

 vytesaný reliéf ve skále má správně znít reliéf vytesaný ve skále;

 odolná obuv proti vodě má mít pořadí slov obuv odolná proti vodě atd. 

 

Z této lekce si máte zapamatovat:

 -  Při použití zastaralých výrazů je třeba respektovat styl celého textu. Také je nutné znát související dobové jazykové zásady. Ve většině případů je ovšem nejlepší psát současnou, živou češtinou i v situaci, kdy jste děj situovali do historie.

-  Čeština preferuje přivlastňování speciálními přídavnými jmény.

-  Používáme-li určitou frazeologizovanou vazbu, měli bychom ji napsat správně, jinak působí neuměle až trapně.

-  Má-li text dobře plynout, musíme se vyhnout dlouhé řadě „nedějových“ slov.

- Není pravda, že slovosled je v češtině věc naprosto volná. Kvalitní text respektuje syntaktické zásady. Praktickou pomůckou pro přestylizování „kulhavého“ textu je zásada „svůj k svému“.

Váš úkol: ... 

sobota 16. července 2022

Akce, s jejíž propagací jsem si opravdu vyhrála - a výsledek stál za to.

Dlouhý seznam kontaktů, rychlý plán propagačních prací, hodiny strávené psaním, telefonováním a mailováním, ale vše v báječné atmosféře, celá agentura se moc těšila. Klaplo to bezchybně a dodneška patří majáčky k mým nejoblíbenějším tématům.

Nejdříve se samozřejmě dostalo "ven" tiskové oznámení. A pak následoval obvyklý kolotoč...


Ve středu 19. 9. 2018 bude v Teplicích zprovozněn první zvukový orientační majáček. Stane se při Dni otevřených dveří a finanční gramotnosti Sociální agentuře, o. p. s., Školní 349/2.

Co je zvukový majáček

Jedná se o orientační pomůcku, která je instalována na některém z klíčových bodů ve městě. Pomáhá slabozrakým a nevidomým lidem v orientaci a poskytuje jim určité potřebné informace.
Majáček nevysílá stále, a proto ho člověk se zdravým zrakem většinou vůbec nezaregistruje. Hlášení orientačního majáčku spustí sama nevidomá osoba pomocí speciálního zařízení, které má instalované v rukojeti bílé hole.
V České republice jsou zvukové orientační majáčky instalovány už v několika městech.

Teplické majáčky

Projekt Teplické majáčky vznikl loňského roku. Své síly a odbornost tu spojilo několik organizací: Sociální agentura jako iniciátor projektu, AGC Automotive Czech jako výhradní donátor a společnost Tyfloservis jako odborný partner.
Společně vytvořili plán postupné instalace sítě majáčků, vytipovali místa, kde jsou orientační majáčky nejpotřebnější, a vyjednali vše s kompetentními úřady. Zároveň provedli průzkum trhu s majáčky, aby vybrali ten typ zařízení, který je pro dlouhodobé využití ve městě nejvhodnější.
Teď je přípravná fáze projektu Teplické majáčky hotova. Ve středu 19. 9. 2018 bude první ze sítě teplických majáčků uveden do pilotního provozu. Slavnostní „první hlášení“ se uskuteční v rámci Dne otevřených dveří a finanční gramotnosti v Sociální agentuře.

Den otevřených dveří a finanční gramotnosti

Zájemci z řad veřejnosti i médií se 19. září budou moci seznámit s budoucností projektu Teplické majáčky i se službami Sociální agentury. Mezi ty patří mimo jiné finanční poradenství (zaměřené zejména na dluhy, exekuce a insolvenci) a zprostředkování práce pro zdravotně postižené občany.
Den otevřených dveří a finanční gramotnosti začne v 9 hodin slavnostním zprovozněním instalovaného zvukového majáčku. Potom je na programu prohlídka prostor organizace a krátká prezentace s diskusí, při níž bude dán prostor pro dotazy návštěvníků.
Na odpoledne je připraven speciální proslov předního právníka na téma Dluhy, opět s možností dotazů.
Zakončení Dne otevřených dveří se plánuje na 15 hodin.

🔺🔺🔺

A jeden z výsledků:


Reportáž, kterou jsme spolu točili v Teplicích, běžela ve zpravodajství ČT24 v neděli 14. 10. 2018, poprvé zhruba ve 14:40.

Ještě jednou Vám i kolegům moc děkuji za pomoc a ochotu J
Rádi jsme vás poznali J
Na další se těší Renata Myslíková


Ing. Mgr. Renata Myslíková
redaktorka, redakce zpravodajství

Jiráskova 5338, 430 03 Chomutov
tel.:    +420261134836
GSM.: +420730800882

Tiskové oznámení napíšu vždycky ráda

Tisková zpráva nebo oznámení může vypadat různě. Když má ale zafungovat, je třeba si s tím trošku pohrát - a samozřejmě se řídit marketingovým zlatým pravidlem, které říká, že čtenáři (v tomto případě příslušní regionální žurnalisté) musí cítit, že oni jsou pro nás ti nejdůležitější. Musí to být napsáno pro ně, nikoli o nás. Kdo pracuje v marketingu, ten ví, že to tak prostě je.

Před časem jsem dostala zakázku na tiskové oznámení, tady je.

A malé srovnání - nejprve navrhovaný surový materiál a potom to, co jsem z něj vytvořila:

xxxxx

xxxxx

((delší a kratší verze - některé části lze vypustit, aniž je třeba dál nějak upravovat; tři návrhy názvu))