čtvrtek 5. října 2017

Nejsem Lucy Bellegarde, ale jela jsem tenhle závod!





Náhrdelník Lucy Bellegarde

Pokud jde o zvyky a tradiční akce, hlavně ty dávné, není Ústecko nijak bohaté. Staré obyčeje, svátky a tradice většinou žijí v krajích díky starousedlíkům, a těch u nás mnoho nenajdeme.
Kdo ovšem Ústecko už nějakou dobu sleduje, tomu nemohlo uniknout, že se ve věci tradic náš podivuhodný region konečně probouzí. Je to probouzení sice trochu zdlouhavé, ale to není podstatné – důležité je, že se ledy pohnuly.
Těžko bychom samozřejmě mohli chtít, aby to na Ústecku vypadalo podobně jako třeba na jižní Moravě, kde má každá vesnice své každoroční hody, stavění máje, vinný košt, někdy vinobraní. Snažit se uměle naroubovat tyto jiné, až cizokrajné zvyky na realitu dnešního Ústecka by bylo pošetilé. A  také by to bylo zbytečné, protože Ústecko už má poměrně dost krásných vlastních akcí. Nejsou pravda tak starobylé jako ty moravské či jihočeské, ale zato jsou zdejší. Patří k tomuto kraji.
Některé akce a setkání fungují už léta a lidé si postupně zvykli je zařazovat do svého kalendáře, počítají s nimi a těší se na ně. Jiné jsou úplně nové. O jedné takové nové akci, která má ambici stát se záležitostí tradiční, vám dnes napíšeme.
Hodně v našem kraji milujeme nostalgické jízdy starých vláčků a máme tu i četné závody autoveteránů.
Letos se ovšem zrodila úplná novinka: ryze dámský závod těch nejstarších automobilů, jaké se v garážích a autodílnách na Ústecku najdou. Dostal název O náhrdelník hraběnky Bellegarde a je věnován jedné nanejvýš zajímavé osůbce.

Může za to návštěvní kniha

Kde se takový nápad vzal? Zrodil se na zámku ve Velkém Březně. Nešlo ovšem jen o nějaký nápad na zajímavou akcičku. Důvodem, proč se tento závod bude každoročně pořádat, je snaha vyjádřit úctu a obdiv jedné neobyčejné ženě.
Ptali jsme se na to kastelána velkobřezenského zámku a jeho odpověď začala – s úsměvem – naprosto klasicky:

„To bylo tak…

… když je přes zimu zámek zavřený, rozhostí se tu ticho a klid. Zdánlivě se toho moc neděje. Ovšem jak všichni víme, zdání často klame. Kdo by ve studeném zimním zámku pozorně poslouchal, tomu by neuniklo neustálé, občas přerušované šustění. Ty zvuky má na svědomí zámecký průvodce, vystudovaný archivář magistr Dávid Geleta, a šustí tu starými dokumenty.
Na zámku se dochovaly stovky různých spisů, papírů, dopisů, sešitů  dalších písemností, které je třeba odborně (a samozřejmě velice opatrně) probádat. Mezi všemi těmito památkami je také několik návštěvních knih z devatenáctého století, a právě ty jsou zdrojem nejedné hodně zajímavé informace.
Při tom zimním bádání tak archiváře Dávida zaujala jedna zaznamenaná návštěva: V listopadu 1881 přijela do Velkého Března komtesa Lucy Bellegarde se svou matkou a tetou. Bellegarde… Belegarde… Vycvičený postřeh zkušenému badateli velel, ať začne pátrat. A výsledek byl skutečně překvapivý.
Z hraběnky Bellegarde se v dospělosti – po svatbě – stala Lucy Christalnigg. Žila se svým manželem v italském městečku Gorizii a byla ve své době známá po celé Evropě. Ne ovšem jako „nějaká manželka“, nýbrž jako nadšená automobilistka. Jak se její láska ke všemu, co voní benzínem, projevovala, o tom se pěkně píše v knize Poslední léto od NELLA CRISTIANINIHO.“
Kastelán Velkého Března, který byl z nálezu pochopitelně nadšený, nám části z knihy přeložil:
…Nebyla jen jednou z prvních žen, které řídily auto, ale byla také závodní jezdkyní: V roce 1908 vyhrála Putovní cenu Korutanského automobilového klubu, a to za volantem sportovního vozu Itala. O Lucy ovšem také platilo, že je neklidná, stále nespokojená a neustále v pohybu…
…Sedláci z Ebersteinu si často stěžovali na Lucyino chování za volantem a úřady jim dávaly za pravdu: V Rakousku a v Italském království hraběnka nashromáždila řadu pokut – všechny za jízdu nepřiměřenou rychlostí. Její manžel, Oscar, byl vášnivým lovcem a miloval psy – a dělal to, co v Gorizii dělali všichni Rakušané: Žil pohodlným a komfortním životem…“

Horké srdce

Lucy ovšem nebyla nějaká zhýčkaná šlechtična, která svou bezohlednou jízdou ohrožuje pokojné občany. Její jízda byla sice poněkud nestandardní, ale to bylo způsobeno Lucyiným „horkým srdcem“, s nímž se věnovala všemu, co podle ní za to stálo.
Když se tedy události začínajícího dvacátého století zvrtly nebezpečným směrem a Evropa se ocitla ve válce (Velké válce, jíž dnes říkáme první světová), Lucy neváhala a hned se po halvě vrhla do práce, která byla potřebná.
Červený kříž začal v Gorizii zřizovat novou vojenskou nemocnici. Lucy, která byla součástí místního výboru Červeného kříže, nabídla dodávku lékařských potřeb - a zejména jejich přepravu autem - z Klagenfurtu do Gorizie.
Nešťastný konec milé Lucy emotivně popisuje zmíněná kniha Poslední léto:
„V noci 10. srpna 1914 (několik dní předtím, 28. července, byla oficiálně zahájena Velká válka) byla elegantní dáma za volantem auta, sama pouze se svým psem. Nachází se na opuštěné a tmavé silnici nedaleko Bovece a směřuje ke Gorizii. Když narazila na skupinu ozbrojených mužů, nevěděla, že se stane první obětí Velké války na italské frontě…
Příběh Lucy Christalnigg vypadá jako film, jedná se však o skutečný příběh, který v tehdejších novinách vyvolal obrovské emoce, ale pak byl kvůli katastrofálnímu konfliktu zapomenut.“

Na počest válečné hrdinky

A to už se dostáváme zpět do Velkého Března. Kastelán s archivářem se totiž po přečtení této knihy i dobových zpráv nemohli zbavit pocitu, že pro Lucy − tedy hraběnku Bellegarde − by rozhodně měli a chtěli něco udělat. A pak už to bylo snadné: Co by mohlo být případnější než právě dámský závod krásných automobilů?
Letos se tedy jel první ročník. Do závodu se přihlásilo původně pět závodnic, na start se dostavily čtyři.
Že je to nějak málo? Ale vůbec ne! Srovnejte to například s údaji o jiném závodě, a velmi slavném:
V lednu 1907 byl ve francouzském deníku Le Matin uveřejněn inzerát, který zněl: „Potřebujeme dokázat, že pokud má dnes člověk auto, může udělat cokoliv a dojet kamkoliv. Najde se někdo, kdo by byl ochoten urazit vzdálenost z Paříže do Pekingu?“ Ač to ze začátku vypadalo na hojnou účast (přihlásilo se kolem pěti set závodníků), v létě nakonec na trasu dlouhou 9317 mil (14 994 km) vyrazilo „pouhých“ pět posádek.

Když hraběnka, tak přece zámek (a ne jeden)

Trasa závodu − do poslední chvíle tajná – vedla symbolicky po různých zámcích, jichž je v našem kraji skutečně hodně. Měřila 140 kilometrů a zámků na ní bylo rovných deset.
Závodnice se svými spolujezdci vyrazily na trať ráno 23. 9. ve čtyřminutových intervalech. Jely na vozech Peugeot 172 z roku 1928, Jawa Minor z roku 1939, Tatra 57° z roku 1937 a Praga Lady z roku 1938.
Do cíle na nádvoří velkobřezenského zámku šťastně a bez nehody dojely všechny čtyři posádky. Trofej, překrásný secesní náhrdelník s drahými kameny, si odnesla vítězka lady Zuzana Kubová na Peugeotu 172.
Ani ostatní dámy nepřišly zkrátka, odnesly si na večer láhev sektu a na čtení o víkendech luxusní publikaci Zámek s vůní benzínu. Hlavní odměnou jim samozřejmě byl krásný pocit ze stoprocentně vydařené akce, která je nejen zábavná, ale má i hlubší smysl: Připomínat krásnou a nešťastnou osobnost Lucy Bellegarde.

Eva Bělohorská