Stejné to bývá v kurzech tvůrčího psaní − hlásí se mi lidé, kteří psát umí, mají to prostě v krvi. A tak je vedení kurzu činnost veskrze příjemná a obohacující. Jen mě tak občas napadne, proč se spíš nepřihlásí ti druzí − tedy lidé, kteří sice mají čtenářům co říci, ale psát prostě neumějí.
Dnes přidám ukázku z jedné lekce TP. Kdo ví, třeba někoho profesně obohatí, posune.
16. lekce
PROBÍRANÁ LÁTKA:
Třetí tři nešvary, jimž je třeba se vyhýbat
Pseudovědeckost
Není možné vymyslet krásnější
příklad, než je ten cimrmanovský. Tedy konkrétně úvod pojednání o výpravě do
Liptákova, rozbor toho, že „jeli dvěma auty a po cestě brali benzín“. Kdo to
nezná, měl by si to zcela jistě poslechnout – to už patří řekněme
k povinné výbavě každého českého literáta. Je to vtipné, názorné, lidé se
tomu srdečně smějí – a přesto se s podobnými "klenoty" setkáváme
i u mladých lidí…
Léčba:
Nejste-li vědec, nesnažte se tak
vystupovat; nemáte-li lékařský diplom, netvařte se, jako byste ho měli; není-li
prostě nějaká profese vaší doménou, nesnažte se čtenáři namluvit opak. Je lepší
- a pro obě strany příjemnější -, když vystupujete jako ten, kým opravdu jste:
jako zdatný autor (redaktor, spisovatel), který si o daném tématu dokázal
opatřit hodnotné informace a který věci dobře rozumí jakožto „důkladně poučený
laik“. Budete-li si hrát na odborníka v oboru, v němž nejste takříkajíc
doma, stejně se na to přijde. Většinou se totiž zrodí nepovedenec - podvůdek je
zkrátka poznat. A pokud jste si tím nějakou prestiž odborníka přece jen
vydobyli, nebude nijak veliká ani trvalá.
Prostě nestojí to za to. Čtenáři
vás nepotřebují mít otitulované, oni vás v pohodě budou mít rádi jako
pisatele – když budete dobře a poutavě psát a když s nimi budete jednat na
rovinu.
Pseudobásnickost
Kdo je duší básník, tomu můžeme
my, obyčejní smrtelníci, jen závidět. Básník vidí věci, které nám jsou skryty,
krásně ho rozechvěje to, co pro ostatní vypadá všedně a obyčejně, básník žije a
prožívá s intenzitou, která je pro nás těžko pochopitelná, jemu v srdci
znějí zlaté harfy, a když ho potká žal, je to tíha téměř neunesitelná…
Léčba:
Skutečný básník vidí a slyší, co
my ne, a neslyší a nevidí, co my ano. Pokud vám toto nejde samo, pokud to
z vás přímo netryská, nijak se do básnění nenuťte. Spokojte se
s klidnou rolí dobrého (popřípadě vynikajícího) prozaika. Některé věci se
prostě nadřít a nacvičit nedají, a vždycky je lepší poctivý originál než
nafouklé falsum.
Křížení stylů
Legenda vypráví, že kdo se
poklad hledat vydá, tomu skřítkové do kapes bludné koření nasypou a již nikdy
cestu z labyrintu ven nenajde. Proto bychom i my na pozoru měli být a
držet se vyznačených stezek.
Zpočátku se zdá, že text psal
člověk pokročilého věku: tento slovosled je přinejmenším předválečný.
V závěru se však autor prozradí – „držet se vyznačených stezek“ už je
současné a navíc strohé nařízení oficiálního ochránce přírody. Můžeme přidat
dalších pár vět z téhož článku, v němž se prolíná hned několik
různých stylů psaní. V citované ukázce jsme viděli pseudohistoričnost a
úřední strohost. V odstavci věnovaném přírodě najdeme vědecké formulace
„flóra je poměrně chudá, převažující druhy jsou vřes obecný, metlička
křivolaká, hasivka orličí aj. Území je porostlé lesy s zastoupením
borovice lesní a břízy bělokoré.“ Přidejme ještě úvod článku, který je
pěkně živě povídavý, a statisticko-lákavá vyjádření jako z katalogu
cestovní kanceláře, a máme tu směsici nejméně pěti slohů. U tohoto článku je to
opravdu škoda, protože jinak je celkem zdařilý a plný pěkných informací.
Tato vada je záležitost čistě
technická a lze ji odstranit „snadno a rychle“. Jedná se o to, že v otázce
slohového stylu je třeba držet sebe sama takříkajíc na uzdě. Když začnete psát
normální civilní češtinou a pak přejdete do češtiny téměř archaické, když
sportovně zaměřený článek vybavíte závěrem, v němž hloubáte nad smyslem
života, nebo prostřídáte familiární tón a stroze spisovný jazyk či vyprodukujete
nějaké podobné nesourodosti, nedosáhnete kýženého obohacení a ozvláštnění
textu, ale naopak mu ublížíte.
Něco podobného bývá občas vidět,
když neškolený grafik-amatér vytvoří v počítači svou prvotinu. Ze všech
těch krucánků, mašliček, teček, rámečků, odrážek, barev a také typů, řezů a
velikostí písma až přechází zrak. Jako by tento „grafik“ chtěl ukázat, co
všechno jeho nový program dokáže. Když se vám taková splácaninka nelíbí,
nemusíte mu ji samozřejmě hanět a kazit mu radost. Můžete mu to s malou
výhradou schválit, například slovy „Proč ne - ale p o s t u p n ě prosím!“
Léčba:
„Postupně“ může v případě
různých stylů znamenat i to, že některé výstřednosti a roztomilůstky zkrátka
nepoužijete. Jen si je poznamenáte do notýsku s nápady a využijete je někdy
později – až se to bude opravdu přesně hodit.
Z této
lekce si máte zapamatovat:
Vždycky
je nejlepší být sám sebou, proto není třeba snažit se v roli autora vystupovat
jako někdo jiný. Většinou to totiž textu neprospěje, ael spíš uškodí.
A dále:
Méně je někdy více a v jednoduchosti je elegance. Proto je třeba držet se při
psaní jednoho stylu.
UPOZORNĚNÍ: Použité materiály jsou mimo jiné
převzaty z publikace vydavatelství Computer Media, s. r. o. „Kurz tvůrčího
psaní“ a jsou chráněny podle autorského zákona. Žádná část textu nesmí být
publikována a šířena žádným způsobem a v žádné podobě bez písemného svolení
vydavatele.
Žádné komentáře:
Okomentovat