čtvrtek 13. března 2014

Veselý měsíc mladých vín: pro časopis "Víno a styl"

Listopad, veselý měsíc mladých vín


Kdepak uplakané období, nic takového! Pro milovníky vína je listopad tradičně časem velkého těšení na mladá vína. Jaká letos budou? Najdeme si pro sebe něco výjimečného mezi tuzemskými víny, nebo nás pro změnu okouzlí nové beaujolais? A kolik vinařů se letos nově přidá mezi ty, kdo se pochlubí certifikovaným Svatomartinským? Toto a mnohé další se všichni už brzo dozvíme.
Vždyť sezona letošních mladých vín právě začíná.


Vína mladá skrz naskrz
Mladá vína, tedy první vína, která v daném roce vznikla, jsou mladá po všech stránkách. Především jsou samozřejmě doslovně mladá: Ještě před pár týdny byly hrozny na vinici, a dnes už je tu hotové víno! Pro vinaře to každoročně znamená "všechno rychle": Rychle sklidit, rychle nechat kvasit, rychle stáčet Přesně tak, jak to má mládí rádo, rychle, svižně.
Rychlost se týká i doporučené doby spotřeby: Ani to nejskvělejší mladé víno byste si neměli "schovávat" na později. Vypijte ho co nejdříve, nejpozději do Velikonoc, jinak tolik ztratí na kvalitě, že už vás ani trochu nepotěší.


Mladá vína jsou však mladá také tím, jaká jsou. Nejčastěji se jako charakteristická vlastnost uvádí u mladých vín ovocitost a svěžest. A to je přesné v mladém víně bychom stěží hledali nějakou vyzrálost a tíhu, plnou barvu a vysoký obsah alkoholu. Zato těch opačných vlastností najdeme dost a dost. Mladá vína jsou svěží, temperamentní, jiskrná. Aromatická, plná příjemných kyselinek a všestranně lehká: Lehoučká je chuť i barva, alkoholu mívají 1112 %, výjimečně 13.
A aby těch paralel s mládím nebylo dost, dodejme, že tak jako k mládí patří nejrůznější žerty a vtípky, tak také mladá vína často dostávají vysloveně vtipná, žertovná jména (třeba Jiří Hort má své "Veselé víno", Vlastimil Bunža zas nezapomenutelné Bunžolé).


Pojďme si teď trochu povídat o dvou nejznámějších typech mladých vín, jež jsou u nás dostupná, tedy o Beaujolais nouveau a o Svatomartinských vínech.
Kde se tu vlastně tahle vína vzala?


Beaujolais čili božolé
O Beaujolais nouveau se ví, že existuje už poměrně dlouho; v podstatě odedávna se v kraji kolem Lyonu (a tedy i v oblasti Beaujolais) všichni těšili na nové mladé víno, jež dokázalo bryskně prosvětlit chladné podzimní dny. Ovšem oficiální uznání (a patřičnou regulaci) mu Union Interprofessional des Vins de Beaujolais (UIVB) udělila až v roce 1951. Tehdy, 15. listopadu 1951, se zrodil počínající světový fenomén: Beaujolais nouveau. Od té doby se díky skvěle nastavenému marketingu jeho produkce vyšplhala na současných zhruba 45 milionů lahví každý rok.
Druhým, neméně důležitým datem "zrodu tradice" je rok 1985, kdy bylo striktně stanoveno, že Beaujolais nouveau se bude podávat vždy od třetího listopadového čtvrtka. Od té doby se milovníci mladého vína (a hlavně milovníci tradice) už celé týdny předem těší, až nastane ten slavný čtvrtek. Ve Francii ho ctí "věrně a oddaně", asi jako v Americe Den vlajky nebo jako v Německu pivní Oktoberfest. Také mimo Francii, ve všech koutech světa, existuje celá velká komunita, které je naprosto jasné, že jedním z nevýznamnějších dní v roce je Třetí Čtvrtek. Tedy třetí listopadový čtvrtek. Největší čtvrtek v roce.


A jak je to se Svatomartinským?


Populární nováček
Mladé víno, které se na našem území začínalo pít po svátku svatého Martina, je záležitost vlastně velmi nová, ale přitom zároveň i stará. Jak to?
Pít mladé víno v polovině listopadu bylo v českých a moravských zemích přirozeně známé odpradávna, od doby, co se tu začala vinná réva více pěstovat. Některé prameny dokonce tvrdí, že už z doby císaře Josefa II. existují dochované záznamy o tom, že pracovníci na vinicích každoročně oslavili konec své námezdné služby právě na svatého Martina (11. 11.) pohárkem mladého vína.
Když se na věc podíváme blíže, zjistíme, že o skutečnou historii v tomto případě zrovna nejde. Jistá souvislost tu ovšem přece jen je: V čase kolem svátku svatého Martina skutečně služba končila a mladé víno v té době už bylo hotové. A Josef II.? Ten se na vzniku "tradice" podílel jaksi mimoděk, nevědomky tím, že roku 1784 vydal určité zákonné normy, jimiž upravoval možnost prodeje různých zemědělských produktů, a tedy i vína, a to právě k datu 11. 11., kdy má svátek populární svatý Martin.
Popravdě se tudíž nedá tvrdit, že existuje jakýsi pradávný obyčej pití Svatomartinského vína. Mladé víno se v polovině listopadu sice pije, ale záležitost známá jako "Svatomartinská tradice" je věc veskrze novodobá. Nutno ovšem dodat, že ačkoli je takto nová (zavedena byla teprve v 21. století), je nesmírně populární a rychle se šíří.
Svatomartinské víno teď můžete ochutnat v mnoha vinařstvích a vinotékách v několika zemích. Nejednou je s ním spojena ještě jiná tradice, tentokrát již skutečně stará a nedávno obnovená, totiž Martinské hody s jejich typickou zlatavou pochoutkou, svatomartinskou husou.


Co že to vlastně pijeme?
Opusťme teď sféru "historie" a zaměřme se na to, co se bezprostředně týká současných mladých vín. Tedy předně: Které odrůdy můžete ochutnat pod názvy Beaujolais nouveau a Svatomartinské?
Zatímco u Beaujolais přichází v úvahu jen jedna jediná odrůda, a sice Gamay, u Svatomartinského máte na výběr: Bílým Svatomartinským může být Muškát moravský, Müller Thurgau či Veltlínské červené rané, červeným Modrý Portugal a Svatovavřinecké a růžovým rovněž Modrý Portugal a Svatovavřinecké, a jako novota byla letos pro růžové víno přidána ještě odrůda Zweigeltrebe.
Má-li být víno zařazeno mezi Svatomartinská, musí být jako takové do konce srpna řádně přihlášeno a potom musí vyhovovat jistým pevně daným podmínkám:
  1. Jeho producentem je registrovaný vinař (dle zákona č. 275/1997 Sb.).
  2. Musí být vyrobeno pouze z uvedených odrůd (buď jako odrůdové víno, nebo jako cuvée).
  3. Musí projít hodnocením nezávislé komise VF ČR (sledují se senzorické parametry, hodnotí se standardním stobodovým systémem, licenci obdrží to, jež získá minimálně 78 bodů).
  4. Musí být zaplacen poplatek za přihlášku k hodnocení vína (a později také poplatek za každou vyprodukovanou lahev).
Teprve za těchto podmínek může být víno zařazeno mezi Svatomartinská, může mít na lahvi typický obrázek svatého Martina na koni, může dostat speciálně značený uzávěr a podobně.


Aby si mohl každý milovník Svatomartinského být skutečně jistý, že pije jen nefalšované, kvalitní certifikované víno, provádí Vinařský fond také pravidelné kontroly Svatomartinských vín uvedených do prodeje. Dokonce loni zavedl jako novinku to, že ode všech schválených vín jsou odebrány vzorky, jež se pro případ potřeby uloží v Národním vinařském fondu.


Vivat vinum iuvene!
Jaké tedy bude to letošní Svatomartinské? Odhaduje se, že počet zastoupených vinařů se přiblíží dvěma stům a počet přihlášených vzorků přesáhne pět set. A to už je dost na pořádnou slavnost, na skutečný celonárodní vinný festival.
Až tedy jedenáctého listopadu odbijí hodiny jedenáctou, nastane slavný čas letošních mladých vín, především Svatomartinského. Těšme se!






BOX 1:
Nouveau, nebo Primeur?
Označení "nouveau" je zvláště u beaujolais někdy nahrazeno označením "Primeur". První název se původně vztahoval obecně na mladé letošní víno, druhý byl určen pro víno vyrobené zvláštním postupem, kdy hrozny nebyly lisovány a přistoupilo se k velmi rychlému čtyřdennímu kvašení. Při dobrém zacházení se toto víno mohlo konzumovat po dobu až šesti měsíců. Podle oficiální vinařské terminologie (evropské, a tedy i české) se dnes od tohoto striktního rozlišování upouští a oba pojmy splývají.


BOX 2:
Historie stará "dlouhých" 13 let
Ochranná známka názvu "Svatomartinské" byla zaregistrována v roce 2000. V roce 2005 ji od valtického vinaře Jiřího Kopečka odkoupil Vinařský fond. Ten stanovil závazná pravidla pro "Svatomartinské".
Ze Svatomartinského vína se velmi rychle stala skutečně slavnostní, vyhlížená záležitost. Svatomartinské se dnes těší oblibě také v Rakousku, Německu a hlavně na Slovensku. Pro tamější vínomily je proto skutečnou ránou, že se letos nedočkají bratislavského koštu Svatomartinského vína, na nějž si už od roku 2009 zvykli. Od 8. do 10. 11. sice na Staré tržnici proběhne Svätokatarínska koštovka, ale přece jen bez Svatomartinského bude letošní vinařský podzim v Bratislavě neúplný.


BOX 3:
Za třináct let vzrůst na dvacetinásobek!

Že je Svatomartinské vděčným dítkem svých tvůrců, to dokazuje jeho úžasný rozmach. V roce svého zrodu se celé Svatomartinské vešlo zhruba do 125 000 lahví. Loni to bylo přes dva miliony a letos? Někdo odhaduje dva a půl, někdo dokonce tvrdí, že ho bude až ke třem milionům!

Žádné komentáře:

Okomentovat