Komunikace jako základ úspěchu
Tak, to byste měli. Školu jste úspěšně dokončili, vědomostmi
a energií jen sršíte, a teď by to chtělo tu skvělou práci, kde tohle všechno
zúročíte a kde začne vaše fajn kariéra.
Dobrých pracovních míst je obecně málo, ale na druhou
stranu, nějaká přece jen jsou, a nejedna firma se zajímá právě o čerstvé
absolventy ‒ ať už proto, že „na ně jsou dotace“, nebo proto, že vychovat si
takového juniora podle vlastních firemních standardů je většinou snazší než
převychovávat hotového seniora.
Proč zrovna on?!
Nějaký zájem tedy o absolventy je, ne že ne. Jenže ‒
absolventů je tradičně víc než těch žádaných pracovních pozic. A tak nastává
dobrodružné hledání a usilování. Rozesílají se hromady životopisů a běhá se po
„výběrkách“, telefonuje se a mailuje… a někdy se stane podivná věc: Krásné
místo ve firmě překvapivě nezíská absolvent, který oboru už po škole poměrně rozumí
a byl by pro firmu přínosem, ale uspěje naopak ten, kdo těch vědomostí zas tak
moc nemá, nic moc neumí… Čím to je? Proč uspěl ten „méně kvalitní“?
Důvodů může být samozřejmě víc, ale někdy je na vině rozdíl
v komunikačních dovednostech. Pokud i vy máte dojem, že nejste zrovna
„komunikační gigant“, čtěte dál, možná vám některé naše tipy budou užitečné.
Naučte se to také
Existuje spousta různých druhů vzdělávání zaměřeného na
komunikační dovednosti. Na trhu jsou knihy (papírové i elektronické), pořádají
se kurzy (prezenční či distanční, individuální či skupinové), jsou
k dispozici webináře, školení, semináře a konference. Některé
z těchto forem vzdělávání jsou dobré, praktické a skutečně rozvíjející,
jiné jsou nabubřelé, nepraktické a celkově na nic.
Jak se v nich můžete dobře zorientovat?
Pokud uvažujete, že byste nějaké to komunikační vzdělávání
podnikli, pusťte se do toho v několika krocích:
1.
Poznejte své potřeby.
2.
Ujasněte si žádoucí formu.
3.
Prozkoumejte nabídky a vyberte tu pravou.
Co znamená „poznat své potřeby“? Musíte zjistit, co přesně
potřebujete při své komunikaci upravit. Nejlépe vám poradí někdo, kdo vás dobře
zná a kdo se sám pohybuje v byznysu nebo zkrátka mezi lidmi, a to
v takové pozici, kde může komunikační dovednosti různých lidí dobře sledovat
a posuzovat. Váš poradce by neměl být člověk, který vás za všechno jen pochválí;
měl by mít dobrý úsudek a také dlouhodobě dobré vztahy s lidmi. Takový
člověk vám může poskytnout velmi dobré rady a postřehy.
K formě: Dobře zvažte, která forma kurzu či školení
bude pro vás nejefektivnější (tedy jakým stylem jste se vždycky nejvíc naučili
– poslechem přednášky, domácím studiem z knih, prací ve skupině atd.). A zohledněte
také, která forma školení je pro vás momentálně dostupná, časově
i finančně.
A nakonec, pozorně zkoumejte. Pročítejte si prezentace
vzdělávacích institucí a vyberte tu, která nabízí přesně to, co potřebujete.
K tomuto výběru přidáme něco praktických rad:
Není všechno komunikace, co se komunikací nazývá
Sledujte, jakým stylem o svém kurzu vzdělavatel mluví, a
vyvoďte správné závěry.
Pokud například často zdůrazňují „asertivitu a
sebeprosazení“, jedná se velmi často (i když samozřejmě ne vždy) spíše o
trénink v bezohlednosti a drzosti.
Jestliže mluví o „ovlivňování“, může jít (a nezřídka opravdu
jde) o cvičení v manipulaci a obelhávání, asi jako v případě proslulých
šmejdů.
Jestliže se mluví o „zdravé drzosti“, pak v drtivé
většině případů jde o drzost vrcholně nezdravou.
Jestliže naopak je součástí kurzu i takové téma, jako je
„sebedisciplína“, „respekt k druhým“, „sebekontrola“, „naslouchání“ a
podobné záležitosti, lze se plným právem domnívat, že se jedná o kurz
rozvíjející skutečně komunikační dovednosti. Protože ten, kdo umí komunikovat
(i za použití rozumné dávky té pravé asertivity), ten dosahuje svých cílů
otevřeně, čestně, ale i efektivně.
S výběrem toho pravého kurzu může pomoci i procházení
referencí, ovšem referencí uvedených i jinde než na webu té které instituce.
Dobrá volba jistí úspěch
Pokud dobře zvolíte ve všech třech ohledech, je stoprocentně
jisté, že úspěch se dostaví. A to i přesto, že třeba nevyjdete hned jako vítěz
ze všech výběrových řízení, jichž se zúčastníte.
Osvojíte-li si skutečně dobře umění komunikace, přinese vám
to širší úspěch: radost z lepších vztahů, a dříve či později určitě i tu
vytouženou skvělou práci, v níž si také budete dobře vést, protože bude
radost s vámi pracovat ‒ budete totiž umět tak skvěle komunikovat!
Žádné komentáře:
Okomentovat