pondělí 10. srpna 2015

Můj příspěvek na blog, který radí absolventům a studentům

Komunikace jako základ úspěchu

Tak, to byste měli. Školu jste úspěšně dokončili, vědomostmi a energií jen sršíte, a teď by to chtělo tu skvělou práci, kde tohle všechno zúročíte a kde začne vaše fajn kariéra.
Dobrých pracovních míst je obecně málo, ale na druhou stranu, nějaká přece jen jsou, a nejedna firma se zajímá právě o čerstvé absolventy ‒ ať už proto, že „na ně jsou dotace“, nebo proto, že vychovat si takového juniora podle vlastních firemních standardů je většinou snazší než převychovávat hotového seniora.

Proč zrovna on?!

Nějaký zájem tedy o absolventy je, ne že ne. Jenže ‒ absolventů je tradičně víc než těch žádaných pracovních pozic. A tak nastává dobrodružné hledání a usilování. Rozesílají se hromady životopisů a běhá se po „výběrkách“, telefonuje se a mailuje… a někdy se stane podivná věc: Krásné místo ve firmě překvapivě nezíská absolvent, který oboru už po škole poměrně rozumí a byl by pro firmu přínosem, ale uspěje naopak ten, kdo těch vědomostí zas tak moc nemá, nic moc neumí… Čím to je? Proč uspěl ten „méně kvalitní“?
Důvodů může být samozřejmě víc, ale někdy je na vině rozdíl v komunikačních dovednostech. Pokud i vy máte dojem, že nejste zrovna „komunikační gigant“, čtěte dál, možná vám některé naše tipy budou užitečné.

Naučte se to také

Existuje spousta různých druhů vzdělávání zaměřeného na komunikační dovednosti. Na trhu jsou knihy (papírové i elektronické), pořádají se kurzy (prezenční či distanční, individuální či skupinové), jsou k dispozici webináře, školení, semináře a konference. Některé z těchto forem vzdělávání jsou dobré, praktické a skutečně rozvíjející, jiné jsou nabubřelé, nepraktické a celkově na nic.
Jak se v nich můžete dobře zorientovat?
Pokud uvažujete, že byste nějaké to komunikační vzdělávání podnikli, pusťte se do toho v několika krocích:
1.       Poznejte své potřeby.
2.       Ujasněte si žádoucí formu.
3.       Prozkoumejte nabídky a vyberte tu pravou.
Co znamená „poznat své potřeby“? Musíte zjistit, co přesně potřebujete při své komunikaci upravit. Nejlépe vám poradí někdo, kdo vás dobře zná a kdo se sám pohybuje v byznysu nebo zkrátka mezi lidmi, a to v takové pozici, kde může komunikační dovednosti různých lidí dobře sledovat a posuzovat. Váš poradce by neměl být člověk, který vás za všechno jen pochválí; měl by mít dobrý úsudek a také dlouhodobě dobré vztahy s lidmi. Takový člověk vám může poskytnout velmi dobré rady a postřehy.
K formě: Dobře zvažte, která forma kurzu či školení bude pro vás nejefektivnější (tedy jakým stylem jste se vždycky nejvíc naučili – poslechem přednášky, domácím studiem z knih, prací ve skupině atd.). A zohledněte také, která forma školení je pro vás momentálně dostupná, časově i finančně.
A nakonec, pozorně zkoumejte. Pročítejte si prezentace vzdělávacích institucí a vyberte tu, která nabízí přesně to, co potřebujete. K tomuto výběru přidáme něco praktických rad:

Není všechno komunikace, co se komunikací nazývá

Sledujte, jakým stylem o svém kurzu vzdělavatel mluví, a vyvoďte správné závěry.
Pokud například často zdůrazňují „asertivitu a sebeprosazení“, jedná se velmi často (i když samozřejmě ne vždy) spíše o trénink v bezohlednosti a drzosti.
Jestliže mluví o „ovlivňování“, může jít (a nezřídka opravdu jde) o cvičení v manipulaci a obelhávání, asi jako v případě proslulých šmejdů.
Jestliže se mluví o „zdravé drzosti“, pak v drtivé většině případů jde o drzost vrcholně nezdravou.
Jestliže naopak je součástí kurzu i takové téma, jako je „sebedisciplína“, „respekt k druhým“, „sebekontrola“, „naslouchání“ a podobné záležitosti, lze se plným právem domnívat, že se jedná o kurz rozvíjející skutečně komunikační dovednosti. Protože ten, kdo umí komunikovat (i za použití rozumné dávky té pravé asertivity), ten dosahuje svých cílů otevřeně, čestně, ale i efektivně.
S výběrem toho pravého kurzu může pomoci i procházení referencí, ovšem referencí uvedených i jinde než na webu té které instituce.

Dobrá volba jistí úspěch

Pokud dobře zvolíte ve všech třech ohledech, je stoprocentně jisté, že úspěch se dostaví. A to i přesto, že třeba nevyjdete hned jako vítěz ze všech výběrových řízení, jichž se zúčastníte.

Osvojíte-li si skutečně dobře umění komunikace, přinese vám to širší úspěch: radost z lepších vztahů, a dříve či později určitě i tu vytouženou skvělou práci, v níž si také budete dobře vést, protože bude radost s vámi pracovat ‒ budete totiž umět tak skvěle komunikovat!

Žádné komentáře:

Okomentovat