středa 20. listopadu 2019

Pěkně křivé domečky



„Jé, podívej, tati, ten domeček někdo zmačkal,“ diví se kluk. „Ale ne, takhle ho už postavili, to je tak schválně,“ vysvětluje pobaveně otec. Při procházce Barcelonou by to ani jinak být nemohlo, Gaudího stavby nenechají nikoho v klidu.

„Mně se to líbí, ale proč to tak udělali?“ pokračuje hovor. „Panu architektovi se to tak líbilo. Měl rád stromy a kytky a vodu a hlínu a zvířata, prostě přírodu. A když pak stavěl domy, dělal je tak, jak to v přírodě viděl. Proto jsou jeho domy někde ohnuté a někde trochu do obloučku nebo třeba nakřivo.“
Gaudího stavby jsou skutečně zvláštní. Ojedinělé a originální ve svých křivkách, v použitých materiálech, v celkovém výrazu. V Gaudího díle se nevšedně snoubí pokora, vycházející z jeho silné víry, a odvaha dělat věci naprosto nově, jinak než kdokoli předtím. Na počátku své umělecké dráhy Gaudího zaujala elegantní a velkolepá gotika, neminula ho ani oduševnělá secese, pak ale nadaný umělec nadobro přešel k vlastnímu svobodnému pojetí architektury, k pojetí méně okázalému, ale zato odvážnému a naprosto osobitému.
Pokud bychom i přes velkou rozmanitost Gaudího staveb měli jmenovat něco, čím jsou jeho stavby typické, asi by to byly šikmé sloupy, komíny a kachlíčky.
Šikmé sloupy jako náhrada kleneb. Komíny jako dekorativní prvky, mohutné, divoké, co kus, to originál. A kachlíčky, spousty barevných kachlíčků, ať už v interiéru, nebo zvnějšku na fasádě či na komínech a komínkách a věžičkách, kachlíčky lesknoucí se v paprscích středomořského slunce, kachlíčky jako nositelé těch nejpestřejších barev.

Volnost i zákonitost: jako v přírodě

Sám Gaudí svou tvorbu označil jako činnost, která je co nejplněji „v souladu s přírodou“. V jakém smyslu? Příroda totiž, stejně jako Gaudího stavby, také obsahuje jen minimum přísných rovin, absolutních pravidelností, pravých úhlů a striktních přímek, a téměř nikde v ní také nenajdeme místa, která by byla „bezbarvá“. Naopak, Gaudího díla jsou ‒ přesně po vzoru přírody ‒ dynamická, zajímavá, leckdy veselá a překvapující, a přitom nanejvýš přirozená, vyvážená a respektující zákonitosti fyziky.
Vždyť nakonec ‒ kde se vzaly všechny fyzikální zákony? Zavedl je do přírody člověk? Samozřejmě že ne. Jsou naprosto spolehlivé a fungují univerzálně, ale neustanovil je člověk. Člověk ‒ s výrazným intelektem a talentem a také s výjimečnými pozorovacími schopnostmi ‒ jen dokázal tyto zákony z přírody vyčíst a pak shrnout do moudré definice. Původem jsou však všechny platné fyzikální zákonitosti daleko starší než lidstvo, a v přírodě jsou spolehlivě obsaženy už od pradávna.

Malá změna, velký pád – nesnažte se Gaudího předělat

V Gaudího stavbách najdeme opravdu mnoho podobného jako v přírodě. Dokonce i to, co se může na první pohled zdát jako chaotické, svévolné a neuspořádané, je ve skutečnosti hluboce promyšlené a umně spočítané. A jak už to tak bývá, byly tyto novoty velmi často zcela nepochopené a nedoceněné. Příklad?
Známý je příběh biskupského paláce v Astorze. Stavbu Gaudímu zadal jeho přítel, biskup Juan Bautista Grau i Vallespinós. Gaudí si před započetím práce vyžádal všechnu potřebnou dokumentaci, dokonce i fotografie okolí, aby stavba mohla být nejen skutečně reprezentativním i pohodlným sídlem, ale také aby se stala dokonalou, organickou součástí krajiny. Plány, byly vyhotoveny a předloženy zadavateli. Biskup Grau byl nadšen. Znatelně chladnější přijetí se ovšem projektu dostalo od Akademie de San Fernando v Barceloně, což byla instituce, která musela vydat souhlas se stavbou. Akademie si dvakrát vyřádala změnu plánů, a Gaudí, ačkoli byl o svém prvotním záměru přesvědčen, vyhověl a dvakrát plány přepracoval. Akademie byla konečně jakž takž uspokojena, biskup Grau byl s Gaudího plány ztotožněn, a tak roku 1887 stavba zdárně začala. Vše šlo hladce, ovšem jen do roku 1893. Tenkrát biskup Grau zemřel, a správa diecéze se okamžitě začala plést do průběhu stavebních prací a snažila se převzít velení. Dopadlo to tak, jak to dopadnout muselo: Gaudí se vedení stavby s rozhořčením vzdal. Původně byl tak rozhořčen, že chtěl dokonce spálit veškerou dokumentaci, pak si to ale rozmyslel. Vyslovil jen přání, aby budova nebyla nikdy dokončena. Toto přání bylo oslyšeno. Cizí architekti se snažili stavbu dokončit, avšak po svém. Následovala nutná katastrofa. Jakmile totiž opustili Gaudího dokonale promyšlená konstrukční řešení, došlo k několika velkým sesutím a jen zázrakem nikdo nepřišel o život.
Dnes už je celá stavba dokončena, roku 1961 slavnostně proběhlo nastěhování. Biskupský palác v Astorze, tato půvabná stavba plná světla, reflektující převážně novogotiku, působí jako celek vskutku báječně, na odborníka i na laika. Je ovšem také všude známa jako příklad toho, že není radno svévolně porušovat či překrucovat stavební pravidla, která spolehlivě fungují jako celek. Alespoň u Gaudího staveb to platí bez výjimky.
Okouzlení přírodou se tu spojuje s odbornou myslí studovaného architekta. Uplatňují se zde složité geometrické principy a řád. Jako příklad se často uvádí klenební oblouk použitý v Casa Mila, jehož „základem je parabola, rovinná křivka snadno geometricky konstruovatelná a matematicky popsatelná“. Zmiňována bývá také konstrukce a zároveň výzdoba hlavní lodi v chrámu La Sagrada Familia, u níž je použito části geometrické plochy zvané rotační jednodílný hyperboloid.

Barcelona „před“ a „po“

Antoni Gaudí byl architekt své země, své milované Katalánie. Neustále vzpomínal na slavné časy, kdy Katalánie vzkvétala, kdy nebyla „v područí“ sousední Kastilie, ale měla své vlastní slavné dějiny, své vlastní velkolepé krále, svou neotřesitelnou a žhavou víru, svou překrásnou kulturu ‒ a k té chtěl teď coby architekt přispět i Gaudí.
Vytvořil stavby nejrůznějších stylů, velikostí a účelů. Známe tak Gaudího obytné domy, školu, jízdárnu, kryptu, vinné sklepy i velkolepý park. Každá z jeho staveb je velice osobitá, každá je jiná (a přece každá nese Gaudího rukopis), v každé je něco originálního, nikde neopakovaného.
S jeho stavbami se setkáme na španělské pevnině i na ostrově Mallorca, ovšem zdaleka největší koncentrace jeho staveb je v hlavním městě Katalánie, v Barceloně. Dá se dokonce říci, že i mnoho lidí, kteří se o architekturu vůbec nezajímají, zná slovní spojení Barcelona-Gaudí. Nebo Gaudí-Barcelona. Jsou spolu spojeni tak, jak je se svým městem spojen jen málokterý architekt. Pokud bychom se zabývali historií Barcelony, mohli bychom ji bez přehánění rozdělit do dvou zásadních etap: Před Gaudím a po něm.
A co znamená Gaudího Barcelona pro dnešního člověka? Odborník ji možná vidí jako soubor architektonických originalit, zajímavostí, jako počátek nového uměleckého směru, jako první vlaštovku pro nové umělecké směry, jak je známe z děl Pabla Picassa či Salvadora Dalího. My laikové vnímáme Gaudího Barcelonu spíše jako tu část umění, která je svěží, živá a veselá, které rozumíme a před kterou se nemusíme se zatajeným dechem tiše kořit, ale můžeme si ji naplno užít a vychutnat. Tím nám Antoni Gaudí prokázal opravdu skvělou službu!
Jako naprosto dokonalou, vypovídající ilustraci celkového významu i ducha Gaudího díla bychom mohli vnímat jeho bezkonkurenční městský park.

Poznat Gaudího v parku

Kdo tento park nenavštívil nebo ho alespoň nezná z fotografií či filmu, nemůže tvrdit, že zná či chápe Gaudího. Jak to?
Podívejme se na slavný Güellův park blíže.
Rozkládá se na severozápadě Barcelony na ploše přibližně dvaceti hektarů. Je zajímavé, že původně vlastně nemělo jít ani tak o park jako spíše o bytový areál, ovšem skvěle koncipovaný. Mělo tu vzniknout jakési vzorové sídliště pro plnohodnotný, šťastný život, bytový ráj, zahradní město. Inspirací pro základná styl úprav byly jednak dobově oblíbené anglické přírodně krajinářské parky, jednak parky romantické. Uprostřed ideálně utvořené umělé krajiny měly stát obytné domy. Park neměl být soukromý, ovšem i tak měla kolem celého areálu vést mohutná zeď ‒ ne jako zábrana proti obyvatelům Barcelony, nýbrž jako to, co obyvatelům parku přinese pocit bezpečí.
Parcel pro obytné domy mělo být celkem šedesát a všechny měly být ve svahu, na takové místě, aby byly pěkně na slunci a aby nijak nebránily ve výhledu na město. Z tohoto velkolepého plánu nakonec sešlo, hlavně proto, že město plán vůbec nijak nepodpořilo. Pro dnešního člověka je ovšem toto „selhání“ vlastně štěstím, protože je mu k dispozici ideální rozlehlý park určený výhradně rekreaci.
Centrem celého parku se mělo stát tržiště. Ne ovšem tržiště jako pouhé centrum obchodu. Na tomto tržišti se měli obyvatelé parku setkávat, měla se tu konat hudební či divadelní představení, prostě mělo se tu žít.
Po celém parku jsou mezi zelení rozesety drobné stavbičky, jež jsou opět originální a zajímavé každá sama o sobě. Schodiště, kolonády, sloupořadí, besídky, altánky, umělé jeskyně, cestičky, mostky… Všechny tyto drobné stavby jsou ‒ jak jsme na to u Gaudího zvyklí ‒ nevídané, v souladu s krajinou, a také naprosto dokonale promyšlené. Jsou nesmírně trvanlivé, takže je ani po stovce let není třeba rekonstruovat, a také mnohdy velice praktické: Například celé vykachlíčkované tržiště (mimochodem, vykachlíčkování tak rozsáhlé plochy nebylo nijak nákladné, protože Gaudí se už z dřívějška znal s majitelem továrny na kachlíčky a odebíral od něho velké množství poškozených a rozlámaných kachlíčků, z nichž pak vznikaly jeho veselé mozaiky – záležitost praktická a výhodná pro obě strany) i celý rozlehlý svah jsou opatřeny takovými sběrnými nádržemi a takovou soustavou funkčních kanálků, že se i v této velmi suché krajině může park stále krásně zelenat.
Park je od roku 1984 zařazen do mezinárodní památkové ochrany UNESCO. Pro nás je ovšem také podstatné, že je skutečně shrnutím principů Gaudího díla: Je tu velká dávka krásy a originality, mnoho nenápadné symboliky i velkolepá technická řešení, soulad s přírodou a milé pohlazení po duši.
BOX 1
Mezi nejvýznačnější stavby, které Gaudí vytvořil, se tradičně počítá dosud nedokončená La Sagrada Familia, nárožní dům Casa Mila (La Pedrera), famózní park Güell plný drobných výstředností a stavby pro rodinu Güell: vinné sklepy, palác a krypta (Colònia). Dále uveďme biskupský palác v Astorze, školu Colegio Teresiano a obytné domy (casas): Casa Fernandez-Andres, Casa Vicens, Casa El Capricho, Casa Calvet a Casa de los Botines.

BOX 2
Obecně se ví, že „nejstarší staveniště na světě“, tedy katedrála La Sagrada Familia, není dokončena proto, že architekt si vyžádal, aby byla stavěna jen z dobrovolných darů od věřících. Trochu méně známý je fakt, že k dokončení chybí některé plány ‒ Gaudí je totiž měl ujasněné ve své mysli, ale na papír je nepřenesl.

BOX 3
V parku Güell najdeme nejdelší lavičku na světě. Lavička není rovná, je vedena natolik klikatě, že obsahuje velké množství záhybů a kliček, jež vytvářejí jakési „boxy“, takže při posezení nemáte problém s nedostatkem soukromí. Celá je vytvořena s největší péčí, o čemž svědčí i působ, jak bylo navrženo sedadlo i opěradlo: Traduje se, že při projektování si Gaudí opatřil dobrovolníka – muže, jehož pak na chvíli posadil do nezatvrdlé sádry a při tvorbě lavice pak respektoval fyziologické potřeby těla sedícího člověka. ‒ Součástí parku je i velice zajímavé Gaudího muzeum; sympatické je, že do celého parku, doslova posetého uměleckými díly, je vstup zdarma.
Zdroje:
Rainer Zerbst: Antoni Gaudí (1993 Benedikt Taschen Verlag GmbH, Slovart Bratislava)
foto: freeimages.com
Popisky:
1.     Slunečná pohoda v Parku Güell (foto Denis Martynov)
2.     Fasáda ve stylu sněhových pusinek: Casa Batlló
3.     Jeden z mnoha nevšedních výhledů v Parku Güell (foto Jeff Harris)
4.     Také se vám chce naklonit hlavu doprava? To dělají Gaudího šikmé sloupy (foto Andrew Martin)
5.     Hravé střechy, stříšky, komínky
6.     Mohutná, a přece vzdušná a rozvlněná Casa Mila (foto Vanand van Niekerk)
7.     Domeček jako cappuccino? (foto Lavinia Marin)
8.     Jak z pohádky o vílách: Casa Batlló (foto Sam Hutchinson)